کد خبر: ۳۴۱۰۲
|
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

رفع موانع ارزی شاه‌کلید توسعه صنعت فضایی| باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره جست

سازمان فضایی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در زنجیره فضایی تلاش کرده و سعی می‌کند موانع را از سر راه خود بردارد. مشکلات مربوط به تامین ارزی از مهم‌ترین موانع است که امکان بروز آسیب را دارد، باید برای رفع آن تدابیری اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» کشور‌ها همانند سایر کشور‌های در حوزه فناوری فضایی گام‌های مثبی را برداشته و توانسته در این زمینه دستاودر‌های قابل توجهی را از خود ارائه دهد. در این صنعت شرکت‌های دانش بنیان نیز ورود کرده‌اند و با اتکا به دانش فنی تجهیزات و قطعات کاربردی را طراحی وتولید می‌کنند.

طبق گفته رئیس سازمان فضایی ایران، صنعت فضایی ایران یک صنعت بومی است و تا کنون تجربیات بسیاری خوبی در زمینه ساخت ماهواره به دست آورده‌ایم، البته نیازمند تثبیت فناوری و افزایش قابلیت اطمینان در این حوزه هستیم. همچنین به‌زودی نیز در عرصه‌های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگر‌های سنگین‌تر برای رسیدن به حق طبیعی کشورمان در بهره‌برداری از منابع ارزشمند فضایی قدم خواهیم گذاشت؛ همچنین با قوت و قدرت برنامه زیست فضا را دنبال می‌کنیم.

براساس این گزارش باید به این نکته کلیدی نیز اشاره کرد که به طور یقین توسعه هر صنعتی با همکاری بخش‌خصوصی محقق می‌شود، بنابراین برای اقتصادی و رقابتی کردن صنعت فضایی راهی جز همراهی بخش خصوصی نیست؛ بنابراین سازمان فضایی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در زنجیره فضایی تلاش کرده و سعی می‌کند موانع را از سر راه خود بردارد. مشکلات مربوط به تامین ارزی از مهم‌ترین موانع است که امکان بروز آسیب را دارد. باید برای رفع آن تدابیری اندیشیده شود.

معاون وزیر ارتباطات معتقد است وظیفه سازمان فضایی این است که موانعی که سر راه وجود دارد را مرتفع کند. نمی‌توانم ادعا کنم صنعت فضایی ما خیلی حرفه‌ای است. این حوزه برای کشور تازه و جدید است و با توجه به اینکه صنعت فضایی ایران به صورت معکوس شکل گرفته و ما به دلایل تاریخی متعدد روال متفاوتی را طی کردیم، برنامه‌های این بخش نیز از تمرکز بر مسائل بالادستی شکل گرفته‌اند؛ باید این موانع را برداریم. قطعا روز به روز و با گذشت زمان و برگزاری مناقصات، نشست‌ها و برنامه‌ها مسائل را عارضه‌یابی و به سمت فعال شدن بخش خصوصی در این حوزه حرکت کنیم.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی